Vi får stadig spørsmål om hvordan vi klarer å holde Eileen i så god stand. Charter virksomheten gir et godt bidrag til driften, men det er nok å innrømme at det er entusiasmen og begeistringen for den vakre gamle båten som er hoved inspirasjonen!vedlikehold2

Alle vet at trebåter krever stell, store båter – mye stell. Første bud er skikkelig vinterdekking: Vårt motto for vedlikeholdet er “sikkerheten først”. Deretter prioriterer vi tetthet i dekk og skrog, når det er i orden prioriterer vi finish, hvor maling og lakk er det som synes. Vi maler fribordet ca annenhvert år.

Vinteren 2015/2016

Eileen ligger denne vinteren på Skrova. vi gjør endringer i lade funksjonen slik at vi kan regulere belastningen på landstrømmen, bruker vi mer strøm enn landstrømmen gir kommer det fra batteriene via inverteren, og slik at dersom batterispenningen faller under minimums nivå starter generatoren. Ellers forbereder vi fiske sesongen, fra Eileen II. utsyret oppgarderes, ny “fish finder” er innkjøpt og vi er påmeldt VM i Skreifiske 2. april 2016!

For å spare det fine lakkarbeidet er blokker etc tatt inn i hus.

Vinteren 2014/2015

Vi ble bare nesten helt ferdig sist vinter. Nå er det innvendig oppussing, lakking av skott og dørker, maling av skutesidene, og ikke minst alt over dekk.DSC04492

Alle blokkene pusses opp, ca 50 stykker, og de som trengs å skiftes lager vi (jeg) nye i Ask! De blir forhåpentligvis penere enn de gamle?

Vinteren 2013/2014

Denne vinteren tar vi en 20 års rehabilitering. Motoren er ute og overhalt, propellhylsen fornyes, vi får ny forstevn, det er bytter 72 skjøtelasker i skroget og 650 skrogbolter. Kjølbolter er sjekket (de var helt i orden), vi gjør alt som skal til med skroget for at det blir “som nytt”.

skutebunn-mastefotEileen 13.12.2013 011master

Vinteren 2012/2013

Denne vinteren har vi ikke hatt store arbeider på båten, men allikevel en viktig og stor forbedring: Ny vinterpresenning som passer perfekt og er helt tett!
I tillegg har vi en innerpresenning som reduserer kondenseringen omtrent til ikke noe.
Dette er vi spente på hva betyr for vedlikeholdsarbeidet til våren.
Vi vil begynne å forberede en seilas langs kysten, vest og nordover i 2014!
Det gir endrede krav til kommunikasjon og sikkerhetsutstyr i tillegg til skifte av forbruksting, tau, motordeler og mye annet.

vedlikehold3

Vinteren 2011/2012

Denne vinteren har vi startet med tre uker innendørs oppussing av skrog og master og bommer.
Stormasten er slipt helt ned, tørket i vel en uke, deretter påført ti strøk Rylard 2k polyuretan lakk. Den har vi god erfaring med.
Resultatet ble meget bra. Resten av rundholtene trengte kun to – tre nye lag lakk. Alle blokker er lakket og riggbeslag malt. Ankervinsjen er gått over og fått to strøk maling.

Skroget er mattslipt, luset i alle sprekker, grunnet og slipt før to –  tre strøk Rylard, en hvit kompositt-maling.
Gulldekoren er malt opp på nytt. Eileen har aldri sett så fin ut i fribordet så lenge vi har eiet henne, og det er nå i 18 år!
Vi har også rustbehandlet og malt noen spant i hekken og under mesanmasten.
Så dekkes hun som vanlig med mastepresenninger og dobbel overdekning. Slik 92 fot ren glede fortjener.

Vinteren 2010/2011

Denne vinteren har vi reparert en skade i hekken og skiftet en bordgang, skansekledning og rekkelisten.
Vi skifter endel på det elektriske, nye forbruksbatterier 8 stk 12V AGM 2150Ah (12V) koblet i 24V ny dynamo 150A 24V med nye 50kV dobbelt isolerte ledninger, lamper etc. Vi skifter komfyr.
Vi skal også pusse opp master og bommer.

Vinteren 2009/2010

Denne vinteren har vi tatt ut all innredning og skraper og rustbehandler alle spant (jernspant) og maler skroget innvendig. I forbindelse med 5-årsklassing høsten 2009 skiftet vi skroggjennomføringer, mest for å forsikre oss om at de og treverket rundt var sunt og helt.

Vinteren 2007/2008

Denne vinteren var Eileen hos P. C. Yachts og fikk reparert deler av dekket, diverse forbedringer i innredningen og skiftet all stående rigg (Wire og strekkfisker, toggels og alle bolter)
Vi hadde ut propellaksling for kontroll og ror. Stråkjølen ble skiftet til ny i eik og fem skjøtelasker i huden ble skiftet til nye syrefaste.

 

Alt arbeid vi gjør inspiseres av Sjøfartsdirektoratet og av trebåtekspert Jeppe Juel Nielsen.